בית בּז'וז'ה
בית בּז’וז’ה – רחוב שמשון הגיבור 1, פינת הנביאים 5.
הבית נבנה בשנת 1935 בתכנונם של האדריכלים אברהם ברגר ויצחק מנדלבאום, בפינת הרחובות שמשון הגיבור והנביאים, במרחק קצר מאד מ’צומת המלכים’: קינג ג’ורג’ ושלמה המלך. בתקופה הזאת העיר כבר התפתחה צפונה מרחוב בוגרשוב ומאזור השכונות הוותיקות, על-פי המתווה של ‘תכנית גדס’. רחוב אבן גבירול היווה את גבולה המזרחי של תל-אביב ונחל הירקון את הגבול הצפוני. השכונות התחומות בגבולות אלו, עד הים כמובן, נכללו במה שהיה מכונה ‘צפון העיר’. כך גם הבניין בפינת הנביאים, שבהגדרתו במסמכים הרשמיים משויך לשכונה קטנה בשם משק 2, על-שם חברת ‘משק’ שרכשה שני מגרשים באזור כבר בשנות ה-20.
המושג ‘הצפון הישן’ נכנס ללכסיקון רק לאחר קום המדינה כאשר נבנו שכונות גם מזרחית לרחוב אבן-גבירול, ואז כדי להבחין בין אלו לבין אלו, נולדו המינוחים ‘הצפון הישן’ ו’הצפון החדש’. בית בז’וז’ה נמצא לכן ב’צפון הישן’. רבים מהתל-אביבים מתבלבלים כשהם חושבים על שכונות כמו ‘אפקה’ ו’רמת-אביב’ כעל שכונות ‘הצפון החדש’. שכונות אלו הן ‘שכונות עבר הירקון’. על הגמנסיה הרצליה במיקומה החדש, ועל כיכר המדינה, ניתן לומר שהן שוכנות ב’צפון החדש’.
יוסף בז’וז’ה שעבורו נבנה הבניין (רושם לעתים את שמו כיוסף בג’וזה) ייעד אותו מלכתחילה להשכרת דירות. הוא עצמו היה אלמן וחי בדירה עם בנו הבוגר חיים. כשהיה בן 62 נישא יוסף בשנית עם מינדל רייס, לבית קליין. מיד לאחר שהעבודות מסתיימות הוא מפרסם מודעה בעיתון ‘הארץ’: “דירות להשכיר, בנות 3-2 חדרים, עם מים חמים ותנורי גז לבישול.” ביש מזל, מבין הדיירים הראשונים ששכרו דירה במקום, נמנו גם שניים שעוררו זעם רב. מתוך ידיעה בעיתון ‘הארץ’ מה-7 ביולי 1936:
דוקטור זובק ועוזרתו מרגריט טובן, שעסקו בתעמולה נאצית בא”י יגורשו מחר לחוץ-לארץ. כשהובאו היום לדירתם ברחוב הנביאים 5, לאסוף את חפציהם, התקהל המון אנשים וכבדו את השליחים בקריאות ‘בוז’ ו’בוגדים’.
באתר האינטרנט של משרד האדריכלות של ניצה סמוק – המשרד שאחראי על שיפוץ בית בז’וז’ה – הבניין מתואר כך: “זהו בניין בן שלוש קומות עם שני חדרי מדרגות, בתכנון האדריכלים ברגר ומנדלבאום במחצית השנייה של שנות ה 30. הבנין מתאפיין במשחקי אור וצל עשירים הודות למגוון מרפסות, גגונים ובליטות. הבנין מתעגל בפינת הרחוב ובסיומת של המרפסות, בהשפעת האדריכלות האקספרסיבית של אריך מנדלסון. עיצוב חלונות חדר המדרגות הם בהשפעת סגנון האר-דקו”.
תחקיר וכתיבה: חגי להב.
בית בז’וז’ה נראה ברקע. הצילום משנת 1935, מתוך אוסף משפחת כץ-פרלמן.
בית בז’וז’ה נראה ברקע. הצילום משנת 1935, מתוך אוסף משפחת כץ-פרלמן.