הוֹטֵל מוֹנְטִיפְיוֹרִי
בית גוגול – רחוב מונטיפיורי 36. ידוע כיום כ’הוטל מונטיפיורי’.
בצלאל יפה שהיה מנכ”ל חברת ‘גאולה’, אשר באמצעותה נרכשו קרקעות מאזרחים ערבים ונמכרו ליהודים, מאשר בחתימתו על מכתב רשמי, כי המגרש שיהפוך לימים לרחוב מונטיפיורי 36, נמכר לאדם בשם יעקב פלום: “הרינו מאשרים בזאת שמסרנו זכות להא’ יעקב פלום על המגרש 86 בלב תל-אביב, ומצדנו אין כל מניעה שמר פלום יבנה על המגרש.” התאריך: אוקטובר 1924.
יעקב פלום הטיל על אדריכל משה לוברינצקי את מלאכת תכנון המבנה. לא ברור מה הייתה כוונתו של פלום בנוגע לבניין, אך עושה רושם שמדובר היה בעיקר בהשקעה בתחום הנדל”ן. כך או כך, זמן קצר אחר-כך, מבלי שידוע מתי בדיוק נעשתה העברת הבעלות, הגברת ברכה גוגול היא זו שמופיעה ברישומים וחתומה על מסמכי הבית.
ביזמתה של דבורה גילוץ, שהייתה ביחד עם בעלה מנחם, מראשוני המתיישבים ב’אחוזת בית‘, הוקם אירגון בשם ‘התאחדות נשים עבריות עממיות’, שמטרתו הייתה הענקת עצמאות תעסוקתית לנשים, באמצעות לימוד מקצוע. האירגון התמקם ב’בית גוגול’ זמן קצר לאחר גמר הבניה ופתח בו בית-ספר המיועד לנשים בלבד. באוקטובר 1928 מתפרסמת ידיעה בעיתון ‘הארץ’:
הנהלת בית הספר שליד התאחדות נשים עבריות מודיעה, שהלמודים בבית הספר במקצועות התפירה, הגזירה והרקמה יתחילו ביום א’. כמו כן יפתחו שעורי הערב לבוגרות ללמוד הלשון והספרות העברית.
האירגון דאג גם לפעילות תרבותית עבור התלמידות. הגברת דבורה לחובר-ליכטנבום (שהקפידה לשמור על שם נעוריה עשרות שנים לפני שהדבר הפך לנורמה) נהגה להגיע למונטיפיורי 36 מפעם לפעם, כדי להרצות. “האשה בהיסטוריה של עם ישראל” הייתה לדוגמה, אחת ההרצאות שלה. בשנות ה-40 ויצ”ו הפעילה במקום מתפרה כדי להעביר קורסים מעשיים לחברות.
ומנגד, בדצמבר 1934, ממש באותו בניין בו נשים פעלו למען הקידמה, נחנך בית תפילה לחסידי חב”ד: “ברחוב מונטיפיורי 36 נפתח בית תפילה מרכזי ובאחד מימי חנוכה הוחגה חנוכת הבית. אחרי דברי פתיחה, נאם הרב הראשי עוזיאל. הרב הזכיר את המאמר שבאגדה: עתידין בתי כנסיות שבבבל שיעקרו ויקבעו בארץ ישראל.” באחת מדירות הבית גרו בשנות ה-30 חוה ושמואל אשכנזי, זוג מבוגר יחסית, בני למעלה מגיל 60.
החל מסוף שנות ה-50 פעל ב’בית גוגול’ בית-עסק בתחום הטקסטיל בשם ‘פ. שטיינר’. תחילה הוא מוצג כבית חרושת לחולצות, אבל עם השנים ההגדרה שונתה ל’אפנת שטיינר’ ובשנות ה-80 הקהל מוזמן ל’מחסני המכירה’ בסניף של מונטיפיורי 36.
אחר-כך ההשתלשלות כצפוי, כפי שקרה עם כל-כך הרבה בתים שנבנו בשנות ה-20, בסגנון האקלקטי: מצבו של הבניין התדרדר בשל תחזוקה לקויה ומפאת הזדקנות החומר. הדירות הוזנחו ואף ננטשו, ואז כשהגיע גל השיפוצים בסוף שנות ה-90, כאשר משקיעים ואנשי ממון הבינו את מה שהבין יעקב פלום 80 שנה קודם לכן על הפוטנציאל הטמון במבנה, גם הבית הזה שופץ ושוקם. בשנת 2002 נפתח כאן מעין מעון לאמנים שנקרא ‘זמן אמנות’ ואשר שילב תצוגה של עבודות אמנותיות עם מסעדה. המיזם נסגר בשנת 2005 כאשר המקום הפך ל’הוטל מונטיפיורי’, בבעלותם של רותי ומתי ברודו.
תחקיר וכתיבה: חגי להב.
בסרטון זה מצולמים בתים היסטוריים הניצבים לאורך רחוב מונטיפיורי, בתל-אביב, ובהם גם הוטל מונטיפיורי.
בסרטון זה מצולמים בתים היסטוריים הניצבים לאורך רחוב מונטיפיורי, בתל-אביב, ובהם גם הוטל מונטיפיורי.