קוֹלְנוֹעַ אֶסְתֵּר
קולנוע אסתר – כיכר צינה דיזנגוף 12-10, פינת ריינס ופינת זמנהוף. משמש כיום כבית מלון.
אסתר נתנאל, היא האשה שעל-שמה נקרא ‘קולנוע אסתר’ בכיכר דיזנגוף. אסתר טוב-מיסה ומשה נתנאל התחתנו בשנת 1928. שניהם השתייכו למשפחות של סוחרים אמידים שהגיעו ארצה מהעיר עדן, שבתימן. הם עצמם גרו ברחוב אלנבי 82 אבל רכשו לא מעט מגרשים ובתים נוספים בתל-אביב של שנות ה-30. מבין המיזמים שניהלו בני הזוג, המוכר ביותר הוא בית הקולנוע שבכיכר צינה דיזנגוף. כשנחנך בשנת 1938 ניתן לקולנוע שם אחר: ‘קולנוע כיכר דיזנגוף’, אבל כעבור שנה הוחלף שמו ל’קולנוע אסתר’, לכבודה של היזמית אסתר נתנאל, ובשם הזה הוא נודע במשך עשרות שנים.
ב-15 ביוני 1934 פרסמה העירייה, באמצעות הביטאון הרשמי שלה, מודעה המכריזה על התחרות בין אדריכלים לסדור תכנית הבניה של ככר צינה דיזנגוף. האדריכלית הצעירה ג’ניה אוורבוך זכתה בתחרות ועליה הוטלה המשימה לתכנן את הכיכר. הפרוייקט כלל את שטחי הכיכר עצמה, וכן את הקו הכללי של הבניינים שסביבה ואת המזרקה והשטחים הירוקים. חמישה רחובות מתחברים לכיכר צינה והיא מוקפת בשישה גושי מבנים, שכל-אחד מהם נבנה על-ידי אדריכל אחר. את אחד מגושי הבניינים תכננה אוורבוך בעצמה, ואילו האחריות על הבלוק המשיק לחלק המזרחי של הכיכר, התחום בין הרחובות ריינס וזמנהוף, הופקדה בידיהם של אדריכל-העל יהודה מגידוביץ’ ושל בנו רפאל מגידוביץ’.
הבניין יועד מראש לשמש כבית קולנוע וכאולם כנסים. בשונה משאר המבנים הפונים לכיכר, חלק מהקומה הראשונה של המגידוביצ’ים, ניצב על עמודים. הפואייה – אולם הכניסה, אליו התנקזו הצופים שרכשו כרטיסים, היה מהיפים והמרשימים שראו עד אז תושבי תל-אביב. כאלף צופים יכלו להיכנס לאולם. רובם צפו בסרטים מהאולם ואלו ששילמו מחיר גבוה יותר, ישבו ביציע. כנהוג באותם ימים, הוקצו גם מספר תאים פרטיים לאורחים רמי דרג, או לכאלו שהיו בעלי ממון.
במארס 1939 הוקרן הסרט הראשון בבית הקולנוע. היה זה סרטו של וולט דיסני, ‘שלגיה ושבעת הגמדים’. חודש מאוחר יותר הקרינו את ‘רובין הוד’: “הודות להצלחה הכבירה, שבוע שני – ארול פלין, רובין הוד, תרגום גרמני-צרפתי בגוף הסרט. הקולנוע מצויד במכון לאיוורור וקירור (עיתון ‘דבר’, 28 באפריל 1939).”
ביוני 1939 מתקבל בעירייה מכתב תלונה של הדיירים בשכונה, המתרעמים על הרעש שמקימות המכונות בבריכת המים בחצר. תפקידן של המכונות היה לקרר את האולמות של בית הקולנוע. על כך עונה משה נתנאל: “הנני פונה לכבודו בבקשה לאישור בריכת מים על הגג בבנייני הקולנוע. כידוע הבריכה המשמשת לקירור הקולנוע נמצאת בחצר והשכנים בסביבה מתאוננים על רעש מפריע.”
בתחילת שנות ה-40 פתח אריה אקמן (1984-1905) בית כל-בו, בקומת הקרקע של הבניין, בחלק של הכיכר הנושק לרחוב ריינס. זה היה סניף שני ברשת שהפכה עד מהרה לשם דבר בתחום המסחר בארץ. בספרם ‘איפה היינו ומה עשינו’ (הוצאת ‘כתר’) כותבים אמנון דנקנר ודוד טרטקובר:
אקמן – אב טיפוס לחנויות הכל-בו הקטנות שאיתן הסתדרנו עד שבאו כל-בו שלום וחנויות המשביר לצרכן. בתל אביב היה גם כל-בו חפציבה ובירושלים כל-בו שוורץ, חנויות גדושות, דחוסות וצפופות שהצליחו להכניס לקומה אחת מה שהיום מכניסים בשלוש. באקמן חיפשת, הכל מצאת… מה שנכון.
צמוד לבית הכל-בו פעל בית הקפה ‘אמנות’, בבעלותו של צבי פנקס. למעשה היה זה מעין קברט שהתקיימו בו הופעות החל מהשעה 20:00 ומרבית המבקרים בו היו אזרחים שסיימו זה עתה לצפות בסרט באולם הקולנוע. במהלך מלחמת העצמאות לאחר שקפה ‘אמנות’ ידע קשיים, רכש אותו הוועד למען החייל והפעיל במקום מסעדה לחיילים, שהתנהלה בזכות התנדבותן של נשים מארגון אימהות עובדות. אחר-כך השתנו הבעלויות ושמות בתי האוכל. בסוף שנות ה-70 פעלה כאן מסעדה בשם ‘בר-בי-קיו’.
לאחר הקמת המדינה ידע ‘קולנוע אסתר’ שני עשורים של גאות. הביקוש לסרטים היה גדול עד כדי כך, שכל בתי הקולנוע בעיר היו מלאים עד אפס מקום, כמעט בכל אחד מימי השבוע. האולם שימש כאמור גם לכנסים ולהרצאות. כך למשל בחודש מאי 1955, כפי שהתפרסם בעיתון ‘דבר’: “עצרת עם. מפלגת פועלי ארץ-ישראל, תל אביב. מזכירות המחוז, ועדת הבחירות המחוזית. השבת בשעה 10:00 לפני הצהריים, באולם קולנוע אסתר (כיכר דיזנגוף). על הנושא: בין מערכה למערכה! ירצו: גולדה מאירסון, שרת העבודה. מרדכי נמיר, המזכיר הכללי של ההסתדרות. משה קיטרון, מזכיר המפלגה במחוז. אליעזר שכטר, מזכיר מועצת פועלי תל-אביב יפו.”
ואז באה הטלוויזיה, ואחריה באו ספריות סרטי הוידאו. בשנות ה-70 הבילוי בבתי הקולנוע הפך לפחות פופולארי עבור הישראלים. בשנות ה-80 החלו העניינים לקרטע גם ב’קולנוע אסתר’. רמת הסרטים ירדה והתור בקופות הכרטיסים הלך והתקצר עד שכמעט נעלם. במהלך שנות ה-90, ביזמתם של יהודה נתנאל ודני גולדשמיד, צאצאיהם של אסתר ומשה נתנאל, הוסב ייעודו של המבנה ההיסטורי והוא הפך לבית המלון ‘סינמה’. לובי המלון משמש כמעין מוזיאון קטן לתולדות ‘קולנוע אסתר’ וניתן לראות בו כרזות של סרטים ישנים, מסרטות, ואף מושבים עליהם ישבו הצופים.
אזרחים ותיקים מעלים זכרונות
ורדה חורש: בקולנוע אסתר הקרינו את הסרט שמשון ודלילה. היה תור ענק בקופת הכרטיסים. זכור לי שאחי לקח אותי ואני עדיין ילדה. ראיתי אותו מדבר עם מישהו ובידו היו לפתע כרטיסי כניסה לסרט. יותר מאוחר הסתבר לי שקראו לאנשים האלה ספסרים… שילמו להם מחיר מופקע כיוון שלעיתים אחרי התור הארוך הגעת לקופה ולא נותרו כרטיסים. בשורה ראשונה ביציע היו תאים עם מחיצה כמו באופרה והורי קראו לזה לוז׳ה (עם חולם מעל ה ו).
רינה דגני: בקולנוע אסתר ראיתי את הסרט הראשון שלי עם דודתי -שלגיה ושבעת הגמדים.
אילנה ברנר: זו היתה סביבת ילדותי! למטה היה אולם שהמורה לפסנתר שלי, יונה אנטין, הביאה את תלמידיה כדי לתת קונצרט להורים.
איציק הכהן: לא זוכר בן כמה הייתי בהקרנת דוד וגולית – כנראה בכיתה ד׳, שנת 56. מה שאני זוכר זה את גוליית זורק חנית ופוגע במישהו ומסמר אותו לקרקע… לי זה הספיק. יצאתי החוצה להתאוורר מהמתח והדאגתי כהוגן את האחיות הגדולות שלי ריקי ומדי.
רחל ליפסטר: גם אני ראיתי בילדותי את הסרט שמשון ודלילה. כמה התרגשנו וחיינו את הסרט. במהלך הסרט נתנו הוראות לשחקנים…
רוני שיר: הביקוש לסרטים היה כל כך גדול, שבשנות ה-60 תעשיית הספסרות פרחה והספסרים השתלטו על כרטיסים לסרטים המבוקשים (למשל ’12 הנועזים’) ומכרו אותם במחירים מופקעים. אבא שלי היה לקוח קבוע שלהם.
תחקיר וכתיבה: חגי להב.
בסרט זה נראים המבנים המקיפים את כיכר דיזנגוף, ובהם גם קולנוע אסתר.
בסרט זה נראים המבנים המקיפים את כיכר דיזנגוף, ובהם גם קולנוע אסתר.